Cesta architekta, aneb marketing pro celebrity

Jak dnes začít pracovat na své pověsti? Jak dělat osobní marketing a zvýšit svou popularitu? Jak získávat úspěšné reference, o čemž jsme psali v článku Věhlas, důvěryhodnost a odbornost je konkurenční výhodou architekta.

Už jste slyšeli někdy, že se Karlu Gottovi nedaří? Nebo že dělá reklamu, aby ho obsazovali. Slyšeli jste někdy, aby nějaká taková celebrita dělala marketing? Pokud si myslíte, že by se k tomu nikdy nesnížila, mýlíte se. Je to velmi chytrý a sofistikovaný marketing. Který není založený na reklamě, ale na tzv. PR – public relations.

Co je PR a přínos pro architekta

Předně si řekněme, že povolání architekt, je víc než povolání! Ve společnosti požívá výjimečný status – úctu. Proto se lze na tuto profesi podívat z marketingově-psychologického hlediska stejně jako na marketing Karla Gotta či jiné celebrity. Ti se nikdy k levnému marketingu nesníží.

Ale pojďme si jen stručně říci, co to je PR a následně, jak by s ním měl architekt pracovat. PR je v podstatě budování věhlasu určité obchodní značky. Ve vašem případě je to vaše jméno a příjmení s titulem inženýr architekt. Jak lze takový věhlas budovat? Základem je, že ho o vás musí šířit někdo jiný než vy sám, i kdybyste neměl mít na leasing a musel jste prodat své auto (míněno s nadsázkou :-)).

pav_fb

 Jak dělat skvělé PR v moderní době?

Víte proč v moderní době? Vše se zrychlilo. Nikdo nemá v podstatě na nic čas, natož pak osobně zjišťovat různé reference. Zbudou vám pouze vaši známí – ten nejbližší okruh, což je samozřejmě ten nejcennější zdroj doporučení, ale pak je tu ještě to nejjednodušší – a to internet.  Proto internetový marketing je tak strmě rostoucím businessem celého světa.

Základem internetového marketingu, resp. on-line budovaného PR, je váš web. Ten musí být zcela unikátním místem pro prezentaci vašich schopností a zkušeností, ale také vašich postojů a filozofie. Chcete být přeci výjimeční v tom, co děláte, ale samo o sobě to vůbec nestačí.

Na váš web mohou chodit zájemci, jak se říká z ulice, takto ovšem získáte vaší referenční zakázku jen náhodně. Musíte o sobě systematicky budovat „dobrou pověst“. K tomu slouží tzv. PR články (např. prezentace vašich dosavadních zkušeností, rad, sdílení zkušeností atp.), ale také videa, ta budou mít stále větší vliv. Nutné je nechat pracovat jiné, tj. využít vlivu sociálních sítí. Tam se má o vás mluvit, a pokud možno v tom nejlepším světle :-).

O čem tu hovoříme, není reklama, ale budování dobré pověsti, vašeho renomé budovaného jinými lidmi. Aby to fungovalo, musí být vše dobře připraveno, a to jak po stránce grafické, tak obsahové. Musí být zvoleny vhodné internetové prostředky, vše musí být dobře načasováno a hlavně provázáno tak, aby vás tento přístup „nevysával“ finančně, ale poskytoval vám konkrétní výsledky.

Mgr. Jiří Šimůnský, výkonný ředitel GoBrand.cz s.r.o.